ТЕХНИЧАР МУЛТИМЕДИЈА
ГДЕ ЈЕ ТАЈНА НАШЕГ УСПЕХА?
Техничар мултимедија је потпуно нов огледни образовни профил, за који је министар просвете донео посебан правилиник о наставном плану и програму. Звучи немогуће, али успели смо да напаравимо прву мултидисциплинарну стручну школу у региону. "Мултидисциплинарно" и "стручно" , термини одвајкада контрадикторни, коначно су уједињени! Разлог овој неубичајеној и, на први поглед, "сулудој" реформи није наш реформаторски хир, већ нужност и неопходност која је уследила по директном и ургентном налогу технолошког развоја.
2. ЗАШТО МЕЊАМО ПРОГРАМЕ
У последњој деценији XX века развој наука и технологија имао је стопу највећу у историји човечанства. Десила се дигитална револуција, која је ударајући темеље новим технологијама означила ново доба у историји људског друштва и постала узрок свеобухватних промена свих сфера живота и друштва..
2.1. Куда иду и где нас воде нове техологије?
Конкуренција, конвергенција и синергија
2.1.1. Рачунари и телевизија
Нове технологије су пружиле огромне могућности за дистрибуирање информација, што је представљало изазов и атракцију за три велике светске индустрије: телекомуникације и рачунарство тако и телевизију. Неки аналитичари су очекивали жестоку битку за тржиште која ће се, по њиховим проценама, завршити нестајањем неке од горе наведених области.
Тако су и велики и признати експерти за нове технологије, Негропонте и Гилдер, половином деведесетих година прошлог века прогнозирали, да ће нови медији заменити већину традиционалних телевизија, закључно са 2000. годином. Компаније које се баве предвиђањима, Форрестер и Јупитер, су јавно објавиле да гледаност телевизије опада због повећања броја интернет корисника. Оваква предвиђања су се навелико објављивала и нашироко прихватала, без обзира што су телевизијски истраживачи у САД и Европи знали да не постоје довољно валидни подаци који би могли да докажу радикалне промене у понашању ТВ глеадалаца. Гледаност телевизије и у Европи и САД-у остаје и даље врло велика, а независни аналитичари не виде опадање, без обзира што коришћење интернета расте.
На вести о опадању гледаности телевизије, многи су брзоплето донели закљуачак да су компјутер и интернет револуционарна достигнућа, која ће променити све аспекте живота, да је “интерактивно” конзумирање медија у предности над “пасивним” као и да корисници жељно ишчекују све нове технологије. Међутим, време је показало да телевизија и интернет нису конкурентне већ комплементарне технологије.
"Wорлд Wиде Wеб" је као мултимедијална димензија интернета, омогућио приступе не само подацима већ и аудио-видео садржајима. Последњих година, многе радио и телевизијске станице су, паралелно са дигитализацијом свог телевизијског ланца, прво креирале своје wеб странице, а затим, применом wеб технологија, унеле нове могућности у продукцији и дистрибуцији радио и телевизијских програма. Постоји много начина да се аудио и видео садржаји дистрибуирају преко интернета:
- одложен (оффлине) пренос разноврсних формата где се садршаји налазе на главном wеб серверу за кориснике који их гледају онда кад то желе
- пренос може да буде и уживо (онлине), слично конвенционалном телевизијском преносу.
THE DIGITAL FUTURE OF BROADCASTING, Philip Laven, European Broadcasting Union DTV Forum, Oslo 12 October 2006
Интернет већ доказао своје огромне погодности у електронском банкарству, трговини, слању поште и у другим видовима комуникација, на велика врата је и у свет аудио/видео свет, мада се мора се признати је још увек далеко тренутак кад ће интернет моћи да оствари квалитет по мери телевизијских станица. Интернет има и две карактеристике које га, у односу на телевизију, чине изузетно богатим:
суштински је глобалан систем
стварно је интерактиван
Атрибут "глобалан" означава да су сви компјутери повезани тако да сваки корисник може да комуницира са било којим рачунаром, било где у свету. Интернет је мрежа која обухвата цео свет а националне границе не представљају никакву препреку за приступ мрежи. Тако слушаоци могу да се повежу, не само на десетак, већ на хиљаде нових радио станица широм света, тј. са свим могућим језичким подручјима.
Атрибут "интерактиван" значи да корисник може да мења, прими и пошаље информацију било где. Ово особина интернета отвара врата новим радиодифузним апликацијама и мења суштинска својства телевизије. Тако било која група или појединац могу да постану издавачи или интернет "провајдери садржаја". То брише границе између великих и малих, богатих и сиромашних, и доводи све радиодифузне станице у исту раван. Ирелевантност географских локација и чињеница, да је време приступа мање важно, могу да допринесу мешавини језика и култура.
Интернет ће имати огроман утицај на будућност свих радиодифузних станица, а телевизије су то на време увиделе и спознале све технолошке, законске, економске, културолошке и комерцијалне последице које он доноси. Тако је Интернет унео потпуно нове моделе за испоручивање радио и телевизијских садржаја до гледалаца и за кратко време постао трећи стуб радиодифузних (броадцаст) система. Уводи се нов термин "wебцастинг", који означава продукцију, пренос и испоручивање хиперлинкованих докумената (текст, аудио и визуелни садржаји), на начин који ће омогућити да њихов приказ буде сличан wеб презентацији. Насупрот класичној радиодифузији (броадцаст), која је увек једносмерна, "wебцастинг" омогућује и интерактивност, тако да гледалац може сам да креира форму садржаја.
Очигледно је, да нове технологије не само да нису истиснуле телевизију, већ су своју пуну снагу и значај доказале, управо, на телевизијским системима. Примена нових технолошких достигнућа у постојећим ТВ системима је проширила могућности и повећала атрактивност телевизије, што је утицало на повећање гледаности.
2.1.2. Телеком и телевизија
Слична ситуација је била са односом телекома и телевизије. Телекомуникације су, традиционално, биле заинтересоване за инфраструктуру и проширивање сопствене мреже, али је њихов главни сервис је био говорна комуникација. Међутим, развој технологија преусмерио је пажњу телекома на неке нове сервисе, међу којима су најатрактивнији и најпрофитабилнији били они који су се односили на мрежу мобилних комуникација и сервисе везане за пренос слике. Посебно фокусирање и преусмеравање пажње на развој мобилних мултимедија је условило појављивање потенцијалног конфликта и конкуренције између телекома и телевизијских (радиодифузних) система, јер су“древни” власници видео опсега на конкурсу за нове учестаности имали још једног новог, али великог ривала.
[Sliak, N. Laflin and E. Puigrefagut , Ideas on migration from analogue to DVB-T – in the Europian Broadcastin area, EBU TECHNICAL REVIEW – December 2000 5 / 30] Дигитални радиодифузни системи омогућују радио и телевизијским станицама да перманентно уводе нове сервисе и садржаје. Конвергенција радиодифузних и мобилних комуникација пружа нове изазове за испоручивање мултимедијалних апликација до претплатника мобилне телефонске мреже која енормно расте. Корисници мобилне телефоније могу, у овом тренутку, да се јаве са било ког места и у било које време. Међутим, они желе не само да разговарају, већ и да се "закаче" на свој лаптоп да би добили исте оне услуге које добијају преко фиксног телефона. Основни циљ телекомуникационе индустрије је да мобилни претплатници буду потпуно независни од фиксне телефонске мреже, због чега је неопходно да прошири дијапазон својих услуга нудећи приступ интернету и осталим сервисима података: телевизијски програм, вести, пошту, метеоролошке податке, податке о берзи итд.
Стога радиодифузне станице пажљиво осматрају развој мобилних телекомуникација, како би креирали и успоставили своје сопствене мобилне сервисе и тако опстали на врло конкурентном мултимедијалном тржишту. Сматра се да ће будућност мобилних мултимедија бити својеврсна синергија РТВ станица и оператора мрежа, са бацањем акцента на развој интероперативних сервиса и технологија. Мобилни мултимедији и други сервиси постају врло важна допунска делатност телевизијских станица, које и даље остају провајдери мултимедијалних садржаја. Тако и фиксни и мобилни претплатници могу да приме различите садржаје "телевизијских wеб страница" и то : wеб странице уопштених информација, интерактивнеи и личне сервисе, али могу се креирати и сервиси специјално намењени само мобилним корисницима, какве су нпр. информације о путевима и саобраћају, итд..
Челници високог бизниса су се повели за становиштем о пољуљаној будућности телевизије, што је довело до великих инвестирања у нове медије, а да се претходно није извршила провера колико потрошачи то стварно желе и могу да прихвате. Пошто су се прогнозе ослањале на веровању у технологију а не на рационалном разматрању стварних захтева тржишта, очекиван успех је изостао. Да би се оваква несмотреност исправила, нове аналитичари у средиште нових анализа и предвиђања стављају потрошаче, њихове потребе, интересовања и њихова платежна моћ.
[Slika: THE DIGITAL FUTURE OF BROADCASTING, Philip Laven, European Broadcasting Union DTV Forum, Oslo 12 October 2006] Тако је, у пракси, конкуренција технологија прерасла у њихову конвергенцију, а потом у синергију, јер су све три индустрије схватиле да морају сви заједно да раде на реализацији истог циља, а да ће резултат целокупног развоја бити стандардизација дигиталне мреже (нетwорк) која ће корисницима испоручивати аудио, видео као и разноврсне податке, а припадаће како телевизијским станицама, тако и компјутерским и телекомуникационим системима.
2.2 Нове технологије мењају занимања и радна места
Нове технологије наметнуле су потребу за формирањем и дефинисањем нових радних места и нових занимања. Нека светска предвиђања показују да није далеко време кад ће три четвртине од милион нових послова бити у оквиру ИЕТЦ ( Информационе технологије, комуникације и електроника).
С друге стране нове технологије су наметнуле и конвергенцију постојећих кадрова и радних места, тако да границе између појединих занимања полако нестају, а потпуно разнородни послови се преклапају. То се управо десило са строгим границама које су у телевизијским станицама постојале између класичних “техничких” и “програмских” занимања, па је, данас, за обављање “ програмских послова” потребно све веће и веће техницко образовање. Конвергенција је још необичнија и израженија кад се у разматрање узму и рачунари, јер кадрови запослени у телевизијама и продукционим системима морају да уче мреже, рачунаре и софтвер, док експерти за рачунаре морају да знају више о видеу и радиодифузним системима.
2.3. Нове технологије постављају нове захтеве пред постојећи систем образовања
Одједном се појавила потреба да уместо строго специјализованог и високо стручног знања, свако мора да поседује и нека уопштена и шира знања из неких других области. Пред образовне систем света појавио се проблем – како уз очување високе стручности обезбедити правилно дозирање нових знања? Како већ довољно оптерећене програме обогатити новим формама, а да ученици и студенти не осете терет "нових томова књига"?
Пред средње школе поставио се додатни проблем – спремити ученике и за рад и за студирање. Како ученицима обезбедити сва знања потребна за све захтевније технолошко тржиште рада, с једне стране, али и за захтевне факултетске програме, с друге стране?
Суочени са стандардним и вечитим проблемом односа теорије и праксе, креатори нових програма морају да реше проблем "кокошке и јајета". Шта је старије и шта је важније?
2.4. Да ли је електротехнички факултет мање атрактиван или "много тежак"?
Без обзира што светска предвиђања указују на велике потребе за инжењерским кадровима, јер предвиђају да ће три четвртине од милион нових послова бити у оквиру ИЕТЦ (Информационе технологије, комуникације и електроника), свет је ипак суочен са нестајањем инжењерских вештина, јер већина младих људи од свог радног места очекује, пре свега, гламур и атракцију и таква своја очекивања ни у ком случају неће мењати за посао чији су атрибути “прљаве руке” и “физикалисање”. Осим тога, млади данас све чешће за електротехничке факултете везују атрибуте "много тешко" и "није вредно труда". Да ли су разлози оваквом размишљању "стварна тежина" програма електротехничких факултета, или пољуљани друштвени криетријуми, тешко је рећи. Али, класичне уписне навале на ове факултете већ неколико година нема.
Све у свему, десило се да се чак и високо развијене земље света нису снашле у стуацији пребрзог развоја технологија, па пошто се образовање није адекватно мењало, појавио се велики дефицит високо стручних кадрова. Значај овог проблема је толико велик да у његовом решавању учествују све велике светске индустријске корпорације па чак и владе великих земаља. Циљ акције је да се технолошка знања уведу у учионице, а да високе школе кроз своје програме, пре свега, развијају свест о атрактивној каријери и великим шансама које нова занимања доносе. У реализацији акције се посебан значај даје медијима, који у циљу решавања и својих проблема, релизују забавне и информативне емисије намењене публицитету нових технологија.
3. КАКО СМО ПРОМЕНИЛИ ПРОГРАМЕ ?
3.1. Мултидисципларност и мултидимензионалност - једино решење технолошког хаоса
Звучи немогуће, али успели смо да напаравимо прву мултидисциплинарну стручну школу у региону. "Мултидисциплинарно" и "стручно" , термини одвајкада контрадикторни, коначно су уједињени. Доказ оваквим тврђењима су наши програми (адреса за линк на програм….) који су потпуно мултидимензиони и мултидисциплинарни:
А) Општеобразовни предмети: Српски језик и књижевност, Српски језик као нематерњи језик, Страни језици, Историја, Географија, Музичка уметност, Ликовна култура, Социологија, Устав и права грађана, Филозофија, Физичко васпитање, Математика, Рачунарство и информатика, Физика, Хемија, Биологија
Б) Стручни предменти: Основе електротехнике, Електроника, Електрична мерења, Дигитални уређаји и рачунари, Техничко цртање са нацртном геометријом, Основе аудио технике, Основе видео технике, Увод у технике мултимедија, Производња мултимедијалног садржаја, Мултимедијални сервиси, Мултимедијалне комуникације, Економика и организација предузећа.
Ц) Изборни предмети: Верска настава, Грађанско васпитање
3.2. Шта доносе нови програми?
Пошто се термин “мултимедији” користи толико често да је то понекад и претерано и за дату ситуацију неприкладно, од изузетног је значаја да се врло прецизно дефинише. Научићете дефиниције мултимедија и разлоге због којих у овој области влада терминолошка збрка и прави хаос.
Шта за мултимедијално окружење значе рачунар и Интернет ? Шта је wебцастинг и зашто је толико важан?
За креирање wеб страница научићете ХТМЛ, јавасцрипт, ПХП, Адобе Дреамwеавер
Како су радиодифузни системи интегрисани у мултимедијално тржиште? Како се Дигитална телевизија (ДВБ) интегрише у мултимедијални простор?
Шта у мултимедијалном окружењу значе СДТВ, ХДТВ и електронски филм?
Зашто се класичне програмске шеме (спорт, филм, вести, забава) проширују новим услугама ( телетекст, приступ интернету, е-маил, кућна куповина и банкарство, електронски водичи програма?
Зашто савремена телевизија мора да буде интерактивна, мобилна и преносна? Како је текла еволуција мултимедија у телекому?
Како су се мултимедији развијали у ГСМ мобилним сервисима, и новим генерацијама мобилних телефона (Г3-УМТС) који поседују Интернет, видео, звук, податке?
Шта је МДТВ (мулти-стандардс, мулти-медиа, мулти-технологија)?
Шта значи мноштво разноврсних скраћеница (ДВБ-Х, ДВБ-Т, ДАБ, Т-ДМБ, ДАБ-ИП, ИСДБ-Т, ЦММБ, МедиаФЛО, ДТМБ... ) и како се снаћи у такозваној "джунгли" разноврсних техника, технологија иформата? Како пронаћи прави пут и избећи све постојеће недоумице и дилеме?
А оно што је најважније, све ово ново надовезује се на веће постојеће системе и знања, који су наша дуга и добро позната традиција. Основи електротехнике, електроника, аналогни и дигитални системи, телекомуникације, рачунарска техника - све су то области у којима смо већ доказали свој кавлитет, о чему сведоче наша многобројна домаћа и међународна признања
Своју велику и свима познату традицију удружили смо са научним и технолошким достигнућима и направили нешто потпуно ново и потпуно посебно. Ако не верујете или сте сумњичави, погледајте и дођите да видите и проверите. Ми дајемо гаранције не само за свој квалитет, већ и за ваш успех!
3.3. Шта и куда после завршене школе?
Пошто наши програми у потпуности подржавају постојећу конвергенцију,односно синергију постојећих индустрија, моћи ћете да се запослите и у продукционој и телевизијској станици, у телекому ( чак и у најатрактивнијем делу мобилне телефоније који се бави преносом слике и звука), као и у предузећима која се баве производњом и креирањем рачунарским мултимедијалних садржаја. Чекају вас послови одржавања хардвера и софтвера савремених мултимедијалних система, оперативни послови техничара студија, контроле слике, снимања и обраде звука, видео монтаже, графичке станице и тд.
А ако желите да наставите своје школовање, моћи ћете да студирате на Електротехничком факултету, на Факултету драмских уметности ( сви филмско-телевизијски ФТВ смерови), на Факултету организационих наука, на свим факултетима информатике, на факултетима за менаджмент, Уметничким академијама које се баве производњом или обрадом слике или звука.
ТЕХНИЧАР МУЛТИМЕДИЈА
|
|
СТРУЧНИ ПРЕДМЕТИ
|
разред
|
Основе електротехнике
|
1,2 |
Основе мултимедија |
1 |
Електроника |
2, 3 |
Веб дизајн |
2, 3 |
Аудио и видео уређаји и системи |
2 |
Продукција мултимедијалних садржаја |
2, 3, 4 |
Аудио технологија |
3 |
Видео технологија |
3 |
Компјутерска анимација |
3 |
Мултимедија на интернету |
4 |
Медијска права и слободе |
4 |
Студијска и ванстудијска техника |
4 |
3Д моделовање и анимација |
4 |
Основе креирања рачунарских игара |
4 |
Предузетништво |
4 |
Практична настава |
1,2 |